Amikor elindulsz….
Mikor lesz vállalkozó a vállalkozó?….
Gt vagy EV?….
Digitális könyvelés
Miért érdemes digitalizálni a könyvelési folyamatokat?
Időmegtakarítás: A papírok keresgélése, postázásgatása és másolgatása luxus, időrabló tevékenység és tudjuk, hogy az időből van a legkevesebb A számlákat egyszerűen feltöltöd a rendszerünkbe, így Neked és Nekünk is több időnk marad a lényeges dolgokra.
Pontosság: Minimalizálja a hibalehetőséget, az adatok részben automatikusan kerülnek rögzítésre. Így elkerülhetők a kézi adatbevitel során elkövetett hibák.
Hozzáférés bárhonnan: Bármikor és bárhonnan elérheted számláid, így könnyebben követheted vállalkozásod pénzügyi helyzetét.
Környezettudatosság: A papírhasználat csökkentésével hozzájárulhatsz a környezet védelméhez.
Biztonság: A digitális rendszerben tárolt adatok biztonságosabbak, mint a papíralapú dokumentumok, hiszen védve vannak a tűz, víz vagy más károsodások ellen.
Átláthatóság: A rendszerünkben bármikor visszakeresheted a korábbi számlákat, így könnyebben elemezheted vállalkozásod pénzügyi teljesítményét.
Hogyan működik a digitális könyvelés?
- Egyszerűen feltöltöd a számlákat a rendszerünkbe, akár közvetlenül a számla kiállítását követően.
- Egyes számlázóprogramok használata esetén – a bevételek tekintetében – még erre sincs szükség.
- A rendszer automatikusan továbbítja az adatokat hozzánk.
- Nincs mappázás, rendezgetés, könyvelőhöz rohanás.
Milyen előnyökkel jár a vállalkozónak a digitalizáció?
– Kényelem: A digitális rendszernek köszönhetően bármikor és bárhonnan hozzáférhetsz a könyvelési adataihoz.
-Több idő a vállalkozására: A bürokratikus feladatok elvégzésére fordított időt fordíthatod az üzleti céljai elérésére.
-Növekedett hatékonyság: A gyorsabb és pontosabb könyvelésnek köszönhetően gyorsabban kaphatsz visszajelzést vállalkozásod pénzügyi helyzetéről.
– Csökkentett költségek: A papírhasználat és a postaköltségek csökkenésével pénzt takaríthatsz meg.
Hogyan indítsam el egyéni vállalkozásom?
Hol is kezdjük!
Az egyéni vállalkozás indításához feltétlenül szükséges felkeresni az ország bármelyik kormányablakát, ahol ügyfélkapus regisztráció után indítható az egyéni vállalkozás.
A regisztráció mintegy 5 percet vesz igénybe és csak egy személyi igazolvány, illetve lakcímkártya szükséges.
Az ügyfélkapus regisztráció elkészítése után feltétlenül ajánlatos felkeresni egy könyvelőt, mert a következő feladatok végrehajtása szükséges:
Elsőként a webes ügysegéd felületen elindítjuk a vállalkozást
Elindítás előtt már tudnunk kell, többek között:
- a választott adójogi státuszunkat
- székhelyünket
- a tevékenységi köreinket.
Mindezek meghatározása után az egyéni vállalkozás elindítható és egy órán belül adószámhoz jutunk a NAV által.
Adószám birtokában az egyéni vállalkozó tulajdonképpen azonnal számlaképes és belekezdhet tevékenységébe!
Ezenfelül a teljesség igénye nélkül a következő feladatok hárulnak még az egyéni vállalkozóra (könyvelőjére):
– Bejelentkezés az iparűzési adó hatálya alá
– Bejelentkezés a Kereskedelmi és Iparkamara rendszerébe
– Vizsgálni kell hogy a Nemzeti Agrárkamara hatálya alá tartozik-e tevékenységei alapján, ha igen ott is regisztrálni kell.
– Szintén vizsgálni kell hogy a NÉBIH hatálya alá tartozik az egyéni vállalkozó ha igen szintén bejelentkezés köteles és szintén regisztrálni kell.
egyéni vállalkozó egyéni vállalkozói státusza által társadalombiztosítási jogviszony képződik, így a NAV felé a társadalombiztosítási jogviszonyt is be kell jelenteni, ez alól kevés kivétel van.
Számlázásról…
A NAV egy ideje már minden számlát látni akar, így az egyéni vállalkozó csak úgy állíthat ki számlát az összes többi vállalkozóval egyetemben, hogy olyan számlázó programot használ, ami össze van kötve a NAV rendszerével.
Tehát egy webes számlázó felületen regisztrálni kell (pl. számlázz.hu) ezt megteheti ingyen. Ezek után a NAV rendszerével össze kell kötni a számlázó programot.
Ha ezt nem szeretné a vállalkozó, akkor minden egyes kézi számla kiállítása után fel kell tölteni egy erre rendszeresített NAV honlapon a számlák teljes adattartalmát.
Véleményünk szerint ez egy felesleges plusz munka, így mindenkinek javasoljuk, hogy számlázóprogramot használjon.
Ezek után vizsgálnia kell az egyéni vállalkozónak, hogy milyen keretek között mozoghat, hisz az év közben induló vállalkozónak vizsgálnia kell azt hogy mekkora összegű bevételnél milyen értékhatárokat lép át (például ÁFA alanyi adómentesség vagy Kata keret).
Viszonylag sok a feladat egy egyéni vállalkozó indításával kapcsolatban, így mindenképpen javasoljuk könyvelői szolgáltatás igénybevételét.
Személyautó áfája
A személyautó áfája alapvetően nem visszaigényelhető.
- Az áfa törvény szerint a személyautóval kapcsolatos ÁFA nem helyezhető levonásba.
- Mégis előfordulhat bizonyos esetekben szabályos lehet, hogy legalábbis részben levonhatóvá válik a személygépjármű vásárlásakor a vételár áfája.
- Ez abban az esetben lehetséges ha a gépjármű beszerzése nyílt végű lízing keretein belül történik ugyanis a nyílt végű lízing tulajdonképpen tartós bérbeadásnak minősül
- Ilyen esetekben a gépjárművet bérbe veszed és a kvázi törlesztőrészletek valójában bérleti díjak.
- Így lehetőség nyílik arra, hogy a gépjármű áfáját vagy annak egy részét vissza igényelheted, mivel a bérbevétel áfája visszaigényelhető.
.
Azt fontos tudni, hogy minden költségnek olyan mértékben lehet levonásba helyezni az áfáját amilyen mértékben az a vállalkozás bevételszerző tevékenységét szolgálja.
- Jellemző, hogy a vállalkozó magáncélra is használja a személyautót. Ilyenformán tételesen ki kell mutatni hogy mennyit használtuk a gépjárművet vállalkozás érdekében és mennyit magáncélra.
- Ezt alá kell támasztani kettős, egymással szinkronban lévő útnyilvántartással, amelyet folyamatosan vezetnünk kell. Ennek alapján kell/lehet arányosan levonni a törlesztőrészletek áfáját.
- Ez persze hatalmas adminisztrációs teher.
- A vállalkozásnak nem kell feltétlen így eljárni, ha nem vezet útnyilvántartást, abban az esetben az ÁFA 50%-t levonásba helyezheti a bérleti díj (törlesztőrészlet) összegéből.
Amivel érdemes még számolni.
- Tudnunk kell, hogy a nyílt végű lízing esetén a kamat mértéke mekkora.
- Könnyen elképzelhető, hogy a levonható áfa jó részét elerodálja.
- Illetve a vállalkozás cégautót is kell fizessen, ami további adókiadás.
- Tehát érdemes összevetnünk, hogy az levonható ÁFA mértéke milyen arányban álla a kamatokkal és a cégautó adó összegével
Bérköltség
Rövid összefoglaló a bérköltségről
Mennyibe kerül egy alkalmazott?
Mindig úgy szoktuk megmutatni, hogy 3 részre tagoljuk a bért.
A bruttó bér 2 részből áll:
– a munkavállaló nettó béréből és a munkavállaló járulékaiból. E két összetevőből alakul ki a bruttó bér.
A bruttó bérből levonásra kerül a személyi jövedelemadó, ami 15% és a társadalombiztosítási járulék, ez pedig 18,5%. Tehát a munkavállalótól összesen 33,5%-ot vagyunk kötelesek levonni. A „maradék” 66,5% a munkavállaló nettó bére.
Tehát a bruttó bér a dolgozó nettó béréből és járulékaiból tevődik össze.
A harmadik összetevő a szociális hozzájárulási adó, melyet a vállalkozó a bruttó béren felül, mint munkáltatói járulékként köteles megfizetni, melynek alapja a bruttó bér, mértéke pedig 13%. Ezt nem a munkavállaló béréből vonjuk le, hanem azon felül fizetjük meg.
Nézzünk egy példát a 2025 évi garantált bérminimummal:
A 2025 évi bruttó garantált bérminimum: 348.800 Ft
Tehát a bruttó bér: 348.800 Ft
Ebből levonjuk a személyi jövedelemadót (15%): 52.320 Ft és a tb járulékot, mely (18,5%): 64.528 Ft, összesen: 116.848 Ft
Így a munkavállaló 231.952 Ft-ot kap kézhez, ennyi lesz a nettó bére. ( Ez a bruttó bér 66,5%-a)
Ezen felül kell a bruttó bérből számított 13%-os szociális hozzájárulási adót kell megfizetnünk, ez 45.344 Ft.
Ha tehát egy alkalmazottunk bruttó bére 348.800 Ft, nettóban 231.952 Ft-ot fizetünk ki neki, míg befizetünk az államkasszába összesen 162.192 Ft-ot.
Javaslat: A munkavállalóval feltétlen bruttó összegben egyezzünk meg, hisz nem mindegy, hogy „230.000 Ft-ért dolgozik nálunk”, vagy tisztában van azzal, hogy a bére 348.800 Ft, viszont a jogszabályi kötelezettségünkből adódóan „helyette”, illetve az ő béréből ki kell fizetnünk a központi költségvetésnek a bére 33,5%-t. Továbbá a különböző szja kedvezmények igénybevétele nettó megegyezés esetén mélyen bonyolíthatják a megegyezést.